OBOWIĄZKOWE STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU
Projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych przewiduje obowiązek ustanowienia strefy czystego transportu w miastach o liczbie mieszkańców większej niż 100 000 w przypadku przekroczenia poziomu dopuszczalnego dwutlenku azotu. Celem projektu, który realizuje wymogi KPO, jest poprawa jakości powietrza w największych polskich miastach.
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw dotyczy wprowadzenia mechanizmów, które będą wspierać działania, zmniejszające ilość szkodliwych emisji pochodzących z transportu drogowego ze względu na potrzebę poprawy jakości powietrza w największych polskich miastach, a także działań związanych z rozwojem zeroemisyjnego transportu zbiorowego oraz wprowadzenia obowiązku tworzenia stref czystego transportu.
Dotychczasowe brzmienie art. 39 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1289) dawały gminom możliwość ustanawiania na ich terenie stref czystego transportu w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko. Strefa obejmuje drogi, których zarządcą jest gmina, do której zakazuje się wjazdu pojazdów samochodowych innych niż m.in.:elektryczne, napędzane wodorem czy napędzane gazem ziemnym. Okazało się, że gminy bardzo rzadko korzystają z tego narzędzia.Praktyka pokazuje, że gminy nie podejmują takich działań, nawet w przypadku złej jakości powietrza na swoim obszarze.
Projektowane zmiany mają na celu realizację założeń zawartych w KPO w ramach kamienia milowego E1L: Wejście w życie aktu prawnego wprowadzającego obowiązek tworzenia stref niskoemisyjnych dla wybranych, najbardziej zanieczyszczonych miast.
Celem Ministerstwa Klimatu i Środowiska, autora projektu, jest poprawa jakości powietrza w największych polskich miastach.Proponowane regulacje mają na celu wprowadzenie obowiązku utworzenia stref czystego transportu w najbardziej zanieczyszczonych miastach. Jak wskazano w uzasadnieniu nowelizacji, z analiz wynika, że w 2022 r. zanotowano przekroczenie średniorocznego poziomu dopuszczalnego dwutlenku azotu w czterech polskich miastach: Warszawie, Krakowie, Wrocławiu oraz Katowicach. Z uwagi na potrzebę poprawy jakości powietrza w największych polskich miastach jest konieczne podjęcie zintensyfikowanych działań, mających na celu ograniczenie szkodliwych emisji pochodzących z sektora transportu drogowego.
Projekt ustawy wprowadzi obowiązek tworzenia stref transportu niskoemisyjnego w miastach powyżej 100 000 mieszkańców, na terenie których występuje przekroczenie poziomów szkodliwych substancji w stosunku do unijnych progów zanieczyszczenia powietrza. Obowiązek ten będzie miał zastosowanie do wszystkich miast powyżej 100 000 mieszkańców, na terenie których w sprawozdaniu na temat jakości powietrza przygotowywanym do dnia 30 kwietnia każdego roku przez Główny Inspektorat Ochrony Środowiska zostanie stwierdzone przekroczenie progów jakości powietrza. Miasta te będą zobowiązane do ustanowienia strefy czystego transportu od dnia 1 stycznia roku następującego po roku, w którym prezydent tego miasta otrzymał wyniki oceny jakości powietrza.
Dodatkowo, nowe regulacje przewidują możliwość podjęcia uchwały dotyczącej zniesienia strefy czystego transportu w przypadku, gdy wyniki oceny jakości powietrza nie wykażą przekroczenia średniorocznego poziomu dopuszczalnego dwutlenku azotu w powietrzu, w kolejnych trzech latach.
Ponadto, nowelizacja zakłada m.in. obowiązek nabywania wyłącznie autobusów zeroemisyjnych służących do wykonywania przewozów pasażerskich w transporcie drogowym w ramach komunikacji miejskiej w gminach, w których liczba mieszkańców jest większa niż 100 000.
Projekt nowelizacji znajduje się na zaawansowanym etapie prac legislacyjnych. W dniu 22 listopada 2024 r. projekt został już przekazany do Prezydenta i Senatu.
Aktualizacja W dniu 16 grudnia 2024 r. w Dzienniku Ustaw została opublikowana ustawa z dnia 21 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw (poz. 1853).Nowelizacja ustawy wchodzi w życie co do zasady po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, tj. w dniu 31 grudnia 2024 r. |
Zainteresował Cię ten temat, masz wątpliwości lub pytania, a może potrzebujesz profesjonalnego wsparcia? Zapraszamy do kontaktu - Sebastian Pięta, radca prawny, wspólnik w Kancelarii Drozd & Pięta.
Kommentare