top of page

PROCEDURA PRZYJMOWANIA ZGŁOSZEŃ ZEWNĘTRZNYCH SYGNALISTÓW – OBOWIĄZEK RADY GMINY?

  • Zdjęcie autora: Drozd & Pięta
    Drozd & Pięta
  • 12 lis 2024
  • 3 minut(y) czytania

Zaktualizowano: 2 sty

Już niedługo, bo dokładnie 25 grudnia 2024 r. wejdą w życie przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. poz. 928)  w zakresie rozdziału 4. dotyczącego zgłoszeń zewnętrznych. W kontekście obowiązków organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego (rady gminy, powiatu czy też sejmiku województwa), o ile kwestia zgłoszeń wewnętrznych sygnalistów jest jasna, to już zagadnienie zgłoszeń zewnętrznych budzi spore wątpliwości interpretacyjne. Trzeba mieć na względzie dość szczególną pozycję organizacyjną organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego, które przecież nie dysponują odrębnym od organu wykonawczego aparatem urzędniczym.


Ale zacznijmy od początku. Pierwszy projekt ustawy o ochronie sygnalistów (z dnia 8 stycznia 2024 r.), zawierał w art. 2 pkt 6 definicję organu publicznego, zgodnie z którą w zakresie jednostek samorządu terytorialnego, wymieniono jedynie organ wykonawczy gminy - wójta, burmistrza, prezydenta miasta oraz starostę i marszałka województwa.


Procedura zgłoszeń zewnętrznych

Następnie w kolejnej wersji projektu ustawy (z dnia 26 lutego 2024 r.),  Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zaproponowało inną definicję organu publicznego w zakresie jednostek samorządu terytorialnego, a mianowicie wskazano, że organem publicznym w rozumieniu ustawy są organy jednostek samorządu terytorialnego. Taka też wersja definicji organu publicznego została ostatecznie uchwalona przez parlament i weszła w życie.


Zatem obecnie obowiązująca definicja organu publicznego w ustawie o ochronie sygnalistów, w jej literalnym brzmieniu, przy uwzględnieniu ustroju samorządu, obejmuje obydwa organy jednostek samorządu terytorialnego - zarówno organ wykonawczy, jak również organ stanowiący.


Co jednak ciekawe, rządowa ocena skutków regulacji (OSR), przygotowana wraz z projektem ustawy, obejmującym już obecne brzmienie art. 2 pkt 6 ustawy o ochronie sygnalistów, w części – „podmioty, na które oddziałuje projekt”, odnośnie organów jednostek samorządu terytorialnego wskazywała jedynie na 2807 podmiotów (tak więc nie obejmowała dwóch organów samorządowych).  Jednocześnie jako obowiązek tych organów określono - utworzenia zewnętrznego kanału zgłoszeń.


W art. 30 ust. 2 ustawy o ochronie sygnalistów postanowiono, że zgłoszenia zewnętrzne przyjmują organy publiczne, zatem wszystkie te, które sama ustawa za takie uznaje. Z kolei zgodnie z art. 33,  organ publiczny ustala procedurę przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych oraz podejmowania działań następczych, która określa w szczególności tryb postępowania z informacjami o naruszeniach prawa zgłoszonymi anonimowo. Również w tym przypadku, ustawa nie rozróżnia organów publicznych.


Ustawa o ochronie sygnalistów w zakresie zgłoszeń zewnętrznych określa szereg działań, do których podjęcia jest obowiązany organ publiczny, w tym niewątpliwie wymagających zaangażowania urzędników obsługujących organ stanowiący, a może samych radnych?


Wśród tych zadań ustawa wymienia m.in.: dokonanie wstępnej weryfikacji zgłoszenia, rozpatrzenie zgłoszenia, przekazanie zgłoszenia do organu właściwego do podjęcia działań następczych, podjęcie działań następczych, przekazanie informacji zwrotnej, ale także w przypadku potrzeby także przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego.


W relacji do powyższych zadań organu publicznego, trudno natomiast uznać, że treść art. 44 ustawy o ochronie sygnalistów, została prawidłowo dostosowana do realiów organizacyjnych organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie bowiem z ust. 2 tego artykułu, organ publiczny upoważnia spośród pracowników urzędu obsługującego ten organ osoby uprawnione do:

  • przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych, dokonywania ich wstępnej weryfikacji, podejmowania działań następczych oraz związanego z tym przetwarzania danych osobowych;

  • kontaktu z sygnalistą w celu przekazywania informacji zwrotnych i - w razie potrzeby - zwracania się o wyjaśnienia lub dodatkowe informacje w zakresie przekazanych informacji, jakie mogą być w jego posiadaniu;

  • przekazywania zainteresowanym osobom informacji na temat procedury zgłoszeń zewnętrznych.


Zatem literalna wykładnia powyższego przepisu uwzględniająca definicję z art. 2 pkt 6 ustawy o ochronie sygnalistów, prowadzi do wniosku, że np. rada gminy (jako organ kolegialny) wyznacza osobę uprawnioną spośród urzędników urzędu gminy do realizacji zadań określonych w tym przepisie. Powstaje zatem pytanie, czy organ stanowiący na podstawie tego przepisu otrzymał kompetencję do nakładania na konkretnych pracowników urzędu (gminy, miasta, ale także starostwa) dodatkowych obowiązków służbowych, a tym samym do ingerencji w zakres czynności ustalony przez kierownika urzędu?


Widać zatem, że literalne brzmienie przepisów ustawy o ochronie sygnalistów, nie do końca uwzględnia specyfikę funkcjonowania organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego oraz ich organizacyjne ukształtowanie w relacji do obowiązków, które określa ustawa w zakresie zgłoszeń zewnętrznych.


Z kolei kolejne przepisy ustawy o ochronie sygnalistów dokładają jeszcze dodatkowe obowiązki organowi publicznemu w postaci prowadzenia rejestru zgłoszeń zewnętrznych i administrowania danymi osobowymi zgromadzonymi w tym rejestrze, sporządzania sprawozdania rocznego, zamieszczania na stronie BIP szczegółowych informacji dotyczących zgłoszeń zewnętrznych, przeglądu ustalonej procedury przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych co 3 lata.

O charakterze prawnym uchwały organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego w sprawie przyjęcia procedury rozpatrywania zgłoszeń zewnętrznych sygnalistów, przeczytasz w artykule na stronie Dziennika Gazety Prawnej:

https://serwisy.gazetaprawna.pl/orzeczenia/artykuly/9700695,procedura-dla-zgloszen-zewnetrznych-sygnalistow-moze-byc-aktem-prawa-m.html

 

Zainteresował Cię ten temat, masz wątpliwości lub pytania, a może potrzebujesz profesjonalnego wsparcia? Zapraszamy do kontaktu - Grzegorz Drozd, radca prawny, wspólnik w Kancelarii Drozd & Pięta.



Comments


Zawsze bądź na bieżąco...

Zapisz się, aby otrzymywać nasz newsletter.

Wszelkie treści zawarte na stronie mają charakter wyłącznie edukacyjno-informacyjny i nie stanowią porady prawnej. Stan prawny zamieszczanych treści jest aktualny na dzień ich udostępnienia na stronie. Drozd & Pięta Kancelaria Radców Prawnych s.c. z siedzibą we Wrocławiu nie ponoszą odpowiedzialności za wykorzystanie jakichkolwiek informacji zawartych na stronie bez wcześniejszej konsultacji prawnej z pracownikami Kancelarii.

Dziękujemy za subskrypcję!

Administratorem danych osobowych jest Drozd & Pięta Kancelaria Radców Prawnych s.c. z siedzibą we Wrocławiu. Wyrażając chęć subskrybowania Newslettera akceptujesz Regulamin Newslettera oraz zasady przetwarzania danych osobowych, określone w polityce prywatności.

© 2024 Drozd & Pięta. Powered and secured by Wix

bottom of page