PROJEKT NOWELIZACJI USTAWY O ODNAWIALNYCH ŹRÓDŁACH ENERGII
Na stronie Rządowego Centrum Legislacji w dniu 7 lutego 2025 r. opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych oraz niektórych innych ustaw (numer z wykazu UD162). Wśród regulacji objętych nowelizacją znalazła się także ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2024 r. poz. 1361 ze zm.).
Projektowane zmiany związane są z implementacją dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2413 z dnia 18 października 2023 r. zmieniającej dyrektywę (UE) 2018/2001, rozporządzenie (UE) 2018/1999 i dyrektywę 98/70/WE w odniesieniu do promowania energii ze źródeł odnawialnych oraz uchylająca dyrektywę Rady (UE) 2015/652 - dyrektywa RED III, wprowadzającej nowe instrumenty służące realizacji polityki klimatyczno-energetycznej Unii Europejskiej.

Ponadto, jak wskazano w uzasadnieniu do projektu ustawy, proponowane zmiany w przepisach mają przyczynić się do skrócenia procesów inwestycyjnych OZE. W tym celu, w projekcie zaproponowanym przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska wprowadzono nowe instrumenty wspierające procesy inwestycyjne instalacji odnawialnych źródeł energii (OZE), a mianowicie:
mapy potencjału odnawialnego źródła energii oraz,
obszary przyspieszonego rozwoju instalacji odnawialnego źródła energii.
Mapy potencjału odnawialnego źródła energii - będą to mapy w formie cyfrowej, określające obszary terytorium lądowego, polskie obszary morskie oraz obszary wód śródlądowych, a także obszary podpowierzchniowe o największym potencjale do lokalizacji danego rodzaju instalacji odnawialnego źródła energii, w tym wchodzącego w skład tej instalacji magazynu energii, w rozumieniu art. 3 pkt 10ka ustawy - Prawo energetyczne, oraz urządzeń, instalacji i sieci niezbędnych do ich przyłączenia do sieci.
Mapy będą publikowane przez ministra właściwego do spraw klimatu w podziale na poszczególne rodzaje odnawialnego źródła energii, w szczególności:
energię wiatru na lądzie;
energię wiatru na morzu;
energię promieniowania słonecznego;
energię geotermalną;
hydroenergię;
energię otrzymywaną z biogazu, biogazu rolniczego i biometanu.
W konsekwencji określenia map potencjału odnawialnego źródła energii, na terenie położonym w granicach obszarów uwzględnionych na mapach, który objęty jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego umożliwiającym lokalizację danego rodzaju instalacji odnawialnego źródła energii, będzie dopuszczalne wyznaczanie obszarów przyspieszonego rozwoju instalacji odnawialnego źródła energii dla tego rodzaju instalacji odnawialnego źródła energii (dodawany art.160f).
Z kolei w myśl zaproponowanych regulacji, obszarem przyspieszonego rozwoju instalacji odnawialnego źródła energii - będzie teren lądowy, w tym teren przekształcony lub polski obszar morski lub obszar wód śródlądowych, służący uproszczonej lokalizacji instalacji odnawialnego źródła energii, w tym wchodzącego w skład tej instalacji magazynu energii, w rozumieniu art. 3 pkt 10ka ustawy - Prawo energetyczne, oraz urządzeń, instalacji i sieci niezbędnych do ich przyłączenia do sieci.
Projekt ustawy zakłada przyznanie nowej kompetencji samorządowi województwa, w zakresie sporządzania planów obszarów przyspieszonego rozwoju instalacji odnawianego źródła energii (plany obszarów OZE) dla obszaru województwa. Organem właściwym będzie sejmik województwa.
Nowelizowane przepisy zawierają katalog elementów planu obszarów OZE składający się m.in. z rodzaj odnawialnego źródła energii; wskazania obszarów i powierzchni; środków łagodzących, jakie należy zastosować przy lokalizacji poszczególnych rodzajów instalacji odnawialnego źródła energii czy też innych informacji uwzględniających specyfikę każdego zidentyfikowanego obszaru przyspieszonego rozwoju instalacji odnawialnego źródła energii.
Procedura uchwalania planów obszarów OZE, zakłada ich uzgodnienie z:
wójtami (burmistrzami, prezydentami miast) gmin położonych na terenie objętym sporządzanym planem obszarów OZE;
właściwym regionalnym dyrektorem ochrony środowiska;
przedsiębiorstwem energetycznym zajmującym się przesyłaniem lub dystrybucją paliw lub energii;
a także opiniowanie wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) gmin sąsiednich.
Minister właściwy do spraw klimatu w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa określi, w drodze rozporządzenia, sposób przygotowania projektu planu obszarów OZE w części tekstowej i graficznej,
Jednocześnie, rada gminy z własnej inicjatywy lub na wniosek wójta (burmistrza, prezydenta miasta) będzie mogła zwrócić się z wnioskiem do marszałka województwa o wyznaczenie obszaru przyspieszonego rozwoju instalacji odnawialnego źródła energii na terenie gminy, która spełnia kryteria określone w art.160f lub o aktualizację obowiązującego planu obszarów OZE (wniosek będzie mógł być również złożony w trakcie uzgodnień).
Koszty sporządzenia planów obszarów OZE lub ich aktualizacji będą obciążały budżet województwa albo inwestora w części, w jakiej jest on bezpośrednią konsekwencją zamiaru realizacji danej inwestycji.
Zgodnie z art. 15 projektu ustawy, organy samorządu województwa będą obowiązane do sporządzenia po raz pierwszy planów obszarów przyspieszonego rozwoju instalacji odnawialnego źródła energii, dla obszaru danego województwa w terminie do dnia 21 lutego 2026 r.
Projekt ustawy jest obecnie na etapie uzgadniania, opiniowania i konsultacji publicznych, a planowanym terminem przyjęcia przez Radę Ministrów jest I kwartał 2025 r.
Zainteresował Cię ten temat, masz wątpliwości lub pytania, a może potrzebujesz profesjonalnego wsparcia? Zapraszamy do kontaktu - Grzegorz Drozd, radca prawny, wspólnik w Kancelarii Drozd & Pięta.
Comments