top of page

PROJEKT NOWELIZACJI USTAWY O ZBIOROWYM ZAOPATRZENIU W WODĘ ORAZ ZBIOROWYM ODPROWADZANIU ŚCIEKÓW

Zdjęcie autora: Drozd & Pięta Drozd & Pięta

Na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany (10 stycznia br.) projekt ustawy o zmianie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz ustawy – Prawo wodne (numer wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów – UD48). Jak pisaliśmy w artykule o założeniach do zmiany powyższej ustawy (Taryfy za wodę i ścieki ponownie w rękach samorządów?”), nowe regulacje mają stanowić wyjście naprzeciw postulatom zgłaszanym przez stronę samorządową dotyczącym uelastycznienia oraz usprawnienia procesu zatwierdzania taryf za wodę i ścieki, w szczególności ponownego włączenia organu gminy w ten proces.

 

W pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę na nowe regulacje art. 20a–20d ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, w których określono kwestie dotyczące zróżnicowania cen i stawek opłat określonych w taryfie dotyczącej zbiorowego zaopatrzenia w wodę w zależności od liczby osób zamieszkałych w poszczególnych nieruchomościach mieszkalnych oraz lokalach, mając na uwadze potrzebę zachęcenia mieszkańców do racjonalnego korzystania z wody lub zapewnienie wody po niższych cenach dla gospodarstw domowych zaspakajających podstawowe potrzeby egzystencjalne gospodarstwa domowego.


Zatwierdzanie taryfy za wodę

Nowelizacja przewiduje także wprowadzenie zapowiadanych w założeniach uprawnień (nie obowiązku) dla gminy do wprowadzenia taryf progresywnych na jej obszarze (w drodze aktu prawa miejscowego) oraz wyznaczenia terminu na składanie deklaracji dotyczących liczby osób w gospodarstwie domowym. W celu ustalenia zasadności wprowadzenia taryfy progresywnej, rada gminy będzie mogła wystąpić z wnioskiem do przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego o przekazanie informacji na temat ilości dostarczanej wody do poszczególnych nieruchomości, szacunkowych danych dotyczących średniej ilości dostarczanej wody do poszczególnych nieruchomości, w tym także z podziałem na poszczególne grupy odbiorców, założeń dotyczących średniego zużycia wody przez gospodarstwo domowe lub średniego zużycia wody przez osobę w gospodarstwie domowym.

 

W uchwale podejmowanej przez radę gminy, określone zostaną następujące elementy:

  • ilość dostarczonej wody przypadającą na osobę zamieszkałą w nieruchomości mieszkalnej lub w lokalu w okresie miesiąca, po której przekroczeniu ceny i stawki opłat określone w taryfie powinny być ustalone na wyższym poziomie względem ceny i stawki opłat ustalonych dla niższej ilości dostarczonej wody -  zwane  „progami dla mieszkańców” – nie więcej niż 5,

  • różnice pomiędzy poszczególnymi progami dla mieszkańców określone procentowo (maksymalne różnice między następującymi po sobie progami dla mieszkańców nie mogą być wyższe niż 30%),

  • sposób ustalenia liczby osób zamieszkujących w nieruchomości mieszkalnej lub w lokalu,

  • termin składania przez mieszkańców deklaracji na temat liczby osób zamieszkałych w nieruchomości mieszkalnej lub w lokalu.

 

Rada gminy na potrzeby zróżnicowania cen i stawek opłat określonych w taryfie będzie mogła ustalić liczbę osób zamieszkałych w nieruchomości mieszkalnej lub w lokalu. Podstawą takiego ustalenia będą mogły być:

  • dane będące w posiadaniu gminy uzyskane w celu ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w sposób określony w art. 6h pkt 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,

  • deklaracje na temat liczby osób zamieszkałych w nieruchomości mieszkalnej lub w lokalu,

  • inne dane będące w dyspozycji gminy pozwalające ustalić liczbę osób zamieszkałych w poszczególnych nieruchomościach mieszkalnych lub w lokalach, o ile będzie zawierała w większości aktualne dane.

 

W kolejnych zapisach nowelizacji zakłada się dokonywanie uzgodnienia projektu taryfy wraz z uzasadnieniem przez organ regulacyjny (Wody Polskie). Uzgodnienie będzie wymagane w przypadku, gdy przewidziana przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne zmiana taryfy będzie wynosiła - więcej niż suma wysokości wzrostu inflacyjnego albo 15% względem średnich cen i stawek opłat obowiązujących w okresie 3 lat bezpośrednio poprzedzających okres rozpoczęcia obowiązywania nowej taryfy (szczegółowe zapisy będzie zawierać art. 24ba).

 

W celu zapewnienia sprawności prowadzonego postępowania w sprawie zatwierdzenia taryfy – uzgodnienie dokonywane przez Wody Polskie będzie następowało w terminie 45 dni od dnia otrzymania wniosku wraz z odpowiednimi załącznikami. Natomiast w przypadku braku przedstawienia stanowiska przez organ regulacyjny w tym terminie minister właściwy do spraw gospodarki wodnej będzie wymierzał organowi, w drodze decyzji, na którą będzie przysługiwać wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy, karę w wysokości 100 zł za każdy dzień opóźnienia.


W przypadku odmowy uzgodnienia wniosku o zatwierdzenie taryfy przez Wody Polskie, wójt (burmistrz lub prezydent miasta) będzie zwracał wniosek o zatwierdzenie taryfy do wnioskodawcy. Zwrot wniosku będzie następował w drodze postanowienia, na które nie będzie służyć zażalenie, a strona będzie mogła wnieść skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego.


W przypadku, gdy projekt taryfy nie będzie wymagał uzgodnienia, wójt (burmistrz lub prezydent miasta) będzie mógł w terminie 7 dni od dnia otrzymania kompletnego wniosku o zatwierdzenie taryfy wystąpić do organu regulacyjnego o opinię dotyczącą projektu taryfy w zakresie, o którym mowa w art. 24ba ust. 3, mając na uwadze ochronę odbiorców usług w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego odprowadza ścieków przed nieuzasadnioną zmianą cen tych usług.


W dodawanych regulacjach art. 24ca–24cd, określono nową procedurę zatwierdzania taryfy przez radę gminy, a także skutki jej wzruszenia w trybie stwierdzenia nieważności uchwały w przedmiocie zatwierdzenia albo odmowy zatwierdzenia taryfy.


Projekt nowelizacji, zgodnie z założeniami Ministerstwa Infrastruktury, zawiera również zmiany w art. 29 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków w zakresie kar pieniężnych.


Tekst projektu ustawy zmieniającej jest dostępny na stronie Rządowego Centrum Legislacji, pod adresem:

 

 

Zainteresował Cię ten temat, masz wątpliwości lub pytania, a może potrzebujesz profesjonalnego wsparcia? Zapraszamy do kontaktu - Grzegorz Drozd, radca prawny, wspólnik w Kancelarii Drozd & Pięta.

Comments


Zawsze bądź na bieżąco...

Zapisz się, aby otrzymywać nasz newsletter.

Wszelkie treści zawarte na stronie mają charakter wyłącznie edukacyjno-informacyjny i nie stanowią porady prawnej. Stan prawny zamieszczanych treści jest aktualny na dzień ich udostępnienia na stronie. Drozd & Pięta Kancelaria Radców Prawnych s.c. z siedzibą we Wrocławiu nie ponoszą odpowiedzialności za wykorzystanie jakichkolwiek informacji zawartych na stronie bez wcześniejszej konsultacji prawnej z pracownikami Kancelarii.

Dziękujemy za subskrypcję!

Administratorem danych osobowych jest Drozd & Pięta Kancelaria Radców Prawnych s.c. z siedzibą we Wrocławiu. Wyrażając chęć subskrybowania Newslettera akceptujesz Regulamin Newslettera oraz zasady przetwarzania danych osobowych, określone w polityce prywatności.

© 2024 Drozd & Pięta. Powered and secured by Wix

bottom of page