top of page
Zdjęcie autoraDrozd & Pięta

UCHYLENIE MIEJSCOWEGO PLANU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO PRZEZ RADĘ GMINY

Ustawodawca dąży do realizowania polityki zachowania ładu przestrzennego w terenie za pomocą jak najpowszechniejszego uchwalania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Teren gminy raz objęty prawidłowo uchwalonym i pozostającym w obrocie prawnym planem miejscowym powinien tym planem pozostać objęty. Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym przyznaje gminie kompetencje uchwalania planów zagospodarowania przestrzennego i ich zmian, ale kompetencje te nie obejmują samego uchylenia uchwały o planie miejscowym. Uchwałę w sprawie uchylenia planu miejscowego należy uznać za uchwałę podjętą bez podstawy prawnej. 


Uchylenie planu miejscowego

Mając na uwadze treść art. 14 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, który stanowi, że plan sporządza się w celu ustalenia przeznaczenia terenów, w tym dla inwestycji celu publicznego, oraz określenia sposobów ich zagospodarowania i zabudowy, można przyjąć brak podstaw do podjęcia przez radę gminy uchwały jedynie uchylającej (w całości lub części) plan miejscowy. Podobnie art. 27 ustawy dotyczy wyłącznie zmiany planu miejscowego (tzn. dotyczy zmiany ustaleń obowiązujących poprzez wprowadzenie ustaleń innych niż dotychczasowe), a nie wyeliminowania tego planu z obrotu prawnego. Błędem jest także zrównywanie uchylenia planu miejscowego z jego zmianą, ponieważ konsekwencje prawne zmiany planu i jego uchylenia są diametralnie różne.


Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym zawiera kompleksową regulację dotyczącą planu miejscowego, a zwłaszcza przepisy dotyczące istoty tego planu i trybu jego przygotowania. W ich świetle brak jest podstaw do podjęcia przez radę gminy uchwały jedynie uchylającej plan miejscowy w całości, czy też w części. Do sytuacji, w której miejscowy plan przestaje obowiązywać dochodzić może wyjątkowo i to w przypadkach jasno wskazanych w ustawie np. art. 28 ust. 1 i 34 ust. 1 normuje procedurę przygotowania i uchwalenia planu, a nie jego uchylenia. Pomimo niejednolitych stanowisk organów nadzoru i sądów administracyjnych w zakresie uchylenia planu przez radę gminy, należy podzielić stanowisko, zgodnie z którym: nie sposób zgodzić się z poglądami, prezentowanymi w niektórych orzeczeniach sądów administracyjnych, jakoby w kompetencji gminy było tak stanowienie, jak i uchylanie obowiązujących planów w ramach postępowania zmiany planu (zob. wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 2 sierpnia 2018 r., sygn. akt II SA/Wr 375/18).

 

Warto zauważyć, że trudno sprostać wypełnieniu całej procedury planistycznej wymaganej przed przyjęciem uchwały w sprawie planu miejscowego, gdy dotyczyć ma ona uchylenia planu lub jego części. Zachodzi bowiem pytanie w jaki sposób sformułować obowiązkowo wymagane w art. 15 ust. 2 ustawy określenia, które musi zawierać plan np. ustalenia planu dotyczące przeznaczenia terenów, zasady kształtowania zabudowy oraz wskaźniki zagospodarowania terenu czy stawki procentowe, na podstawie których ustala się stawkę renty planistycznej. Wątpliwości może budzić również kwestia uzyskiwania uzgodnień i opinii dla takiego planu oraz zasadność opracowania prognozy oddziaływania ustaleń planu na środowisko. Wątpliwości także będzie budzić treść projektu planu przedstawiona podczas konsultacji społecznych.

 

Kolejną kwestią jest możliwość wykazania, że ustalenia planu są zgodne z planem ogólnym gminy (lub według dotychczasowych przepisów nie naruszają ustaleń studium) oraz sporządzenia prognozy finansowej skutków uchwalenia takiej zmiany planu, skoro ma ona polegać na zaplanowaniu terenów o „pustych” ustaleniach tzn. terenów pozbawionych jakichkolwiek ustaleń dotyczących przeznaczenia i zagospodarowania. Brak możliwości przeprowadzenia właściwej procedury planistycznej oraz wykonania relacji uchwały w sprawie uchylenia planu miejscowego wobec planu ogólnego (studium) dodatkowo wzmacnia argumentację stanowiska o braku możliwości uchylenia planu miejscowego przez organ stanowiący gminy (zob. wyrok NSA z dnia 19 grudnia 2018 r. (sygn. akt II OSK 3495/18). Należy zatem przyjąć, że utrata mocy obowiązującej planu miejscowego nie może nastąpić poprzez uchylenie go przez radę gminy.


 

Zainteresował Cię ten temat, masz wątpliwości lub pytania, a może potrzebujesz profesjonalnego wsparcia? Zapraszamy do kontaktu - Sebastian Pięta, radca prawny, wspólnik w Kancelarii Drozd & Pięta.

Comments


bottom of page