USTALENIE LICZBY RADNYCH KOMISJI STAŁEJ
Jedna z rad gmin na terenie województwa śląskiego, podjęła uchwałę w sprawie powołania komisji stałej (Komisja Społeczna Rady Miejskiej), ustalając jednocześnie przedmiot jej działania oraz liczbę radnych wchodzących w jej skład. W jednym z zapisów uchwały wskazano, że w skład komisji wchodzi nie więcej niż 12 radnych.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1465), rada gminy ze swojego grona może powoływać stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot działania oraz skład osobowy.
Uchwałę zakwestionował Wojewoda Śląski, w zakresie dotyczącym określenia składu liczbowego powołanej komisji.
W ocenie Wojewody, zakwestionowany przepis uchwały miał charakter otwarty, wskazywał bowiem jedynie maksymalną liczbę radnych wchodzących w skład komisji. Nie wynikała z niego regulacja określająca jaka jest najmniejsza liczba radnych, która powodowałaby ukonstytuowanie się komisji. Ponadto, Wojewoda zauważył, że w uchwale nie wskazano, kto miałby decydować, ilu radnych będzie wchodziło w skład tej komisji. Tym samym, prowadzi to do uznaniowości w kształtowania liczby składu komisji przez organ stosujący uchwałę.
Dodatkowo, zdaniem Wojewody, skoro przepisy statutu gminy nie wskazywały, z ilu członków powinny składać się poszczególne komisje, to uchwały je tworzące powinny zawierać regulacje o jednoznacznym charakterze, a więc wprost wskazywać liczbę składu komisji. Z kolei brak ustalenia konkretnej liczby członków danej komisji jak i brak wskazania minimalnej liczby, po powołaniu których dochodziłoby do ukonstytuowania się komisji, zdaniem Wojewody Śląskiego powodowało, że obowiązujący przepis był niejasny, a taki stan niepewności co do treści obowiązującego prawa jest niedopuszczalny w demokratycznym państwie prawnym i stanowi naruszenie art. 2 Konstytucji RP.
Rada nie zgodziła się ze stanowiskiem Wojewody Śląskiego i zaskarżyła wydane rozstrzygnięcie nadzorcze do wojewódzkiego sądu administracyjnego.
Z kolei Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach po rozpatrzeniu sprawy, zgodził się ze skarżącą radą i uwzględniając skargę, uchylił rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego.
W uzasadnieniu, Sąd zwrócił uwagę przede wszystkim na to, że w orzecznictwie sądów administracyjnych i doktrynie utrwalił się pogląd, że tylko istotne naruszenie prawa stanowi podstawę do stwierdzenia nieważności aktu (np. uchwały) organu gminy. Za "istotne" naruszenie prawa uznaje się uchybienie prowadzące do skutków, które nie mogą być tolerowane w demokratycznym państwie prawnym.
Co do kwestionowanego przez Wojewodę zapisu uchwały, Sąd wyraził pogląd, zgodnie z którym –
„Zdaniem Sądu Rada gminy formułując kwestionowany zapis w przedmiotowej uchwale, że w skład Komisji wchodzi nie więcej niż 12 radnych, nie naruszyła prawa ponieważ nie istnieje wyraźny przepis prawa, nakazujący formułować skład komisji w sposób inny niż to dokonała Rada (…). Tym samym Sąd nie podziela stanowiska Wojewody, że "liczba osób pełnego składu osobowego komisji rady powinna zostać określona precyzyjnie w uchwale - bądź przez wskazanie konkretnej liczby, bądź przez określenie sposobu jej wyliczenia albowiem wszelkie liczby wskazane w uchwale muszą być możliwe do ustalenia przez każdego adresata tej uchwały i to na każdym etapie jej obowiązywania i stosowania".”
Sąd zwrócił też uwagę, że w przeciwieństwie do art. 18a i art. 18b, sam art. 21 ustawy o samorządzie gminnym, nie zawiera regulacji odnośnie przedmiotu działania konkretnych komisji (tak jak w art. 18a ust. 1, ust. 3-4 oraz art. 18b ust. 1), ani też składu osobowego komisji (tak jak w art. 18a ust. 2 i art. 18b ust. 2), za wyjątkiem wskazania, że w skład komisji stałych i doraźnych wchodzą radni. Zatem w ocenie Sądu, nie można z góry wykluczyć takiego rozwiązania, że liczbę, przedmiot działania i skład osobowy poszczególnych komisji stałych określa rada gminy w odrębnych uchwałach.
Tym samym, w ocenie Sądu, rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego zostało wydane z naruszeniem art. 91 ust. 1 i ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym, ponieważ uchwała nie naruszała wskazanego w nim przepisu art. 2 Konstytucji RP, a organ nadzoru nie wykazał istotnego naruszenia prawa.
(wyrok WSA w Gliwicach z dnia 9 września 2024 r., III SA/Gl 648/24)
Zainteresował Cię ten temat, masz wątpliwości lub pytania, a może potrzebujesz profesjonalnego wsparcia? Zapraszamy do kontaktu - Grzegorz Drozd, radca prawny, wspólnik w Kancelarii Drozd & Pięta.
Bình luận