top of page
Zdjęcie autoraDrozd & Pięta

WYZNACZENIE OBSZARU UZUPEŁNIENIA ZABUDOWY W PLANIE OGÓLNYM GMINY

Mimo że reforma planowania przestrzennego obowiązuje od dnia 24 września 2023 r., dopiero od dnia 16 maja 2024 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii, którym uregulowano sposób wyznaczenia obszaru uzupełnienia zabudowy w planie ogólnym gminy. Obszar ten stanowi jeden z fakultatywnych elementów planu ogólnego, na którym będzie dopuszczalne wydawanie decyzji o warunkach zabudowy.

 
Obszar uzupełnienia zabudowy

W dniu 16 maja 2024 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 2 maja 2024 r. w sprawie sposobu wyznaczenia granic obszarów uzupełnienia zabudowy w planie ogólnym gminy (Dz. U. z 2024 r. poz. 729). Akt ten został przyjęty prawie 8 miesięcy po wejściu w życie tzw. reformy planowania przestrzennego. Jego podstawą prawną jest art. 13m ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, który stanowi, że minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rozwoju wsi określi, w drodze rozporządzenia, sposób wyznaczania obszaru uzupełnienia zabudowy, uwzględniając potrzeby kształtowania ładu przestrzennego i racjonalnego gospodarowania gruntami rolnymi, w tym przeciwdziałania powstawaniu konfliktów przestrzennych i rozpraszaniu zabudowy.

 

Rozporządzenie ma charakter techniczny. Szczegółowo wskazuje sposób wyznaczenia granic obszarów uzupełnienia zabudowy w planie ogólnym, a także reguluje sytuacje, w których wyznaczone obszary można ograniczać. Ponadto, wskazuje algorytm dla powierzchni, o którą można rozszerzyć granice wyznaczonych obszarów.


Pomimo że obszar uzupełnienia zabudowy stanowi jeden z fakultatywnych elementów planu ogólnego gminy, warto zauważyć, że zgodnie z art. 13a ust. 5 pkt 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, stanowi on podstawę prawną decyzji o warunkach zabudowy. Wydanie decyzji o warunkach zabudowy jest możliwe jedynie w przypadku łącznego spełnienia warunków wskazanych w art. 61 ust. 1 ustawy. Jednym z warunków jest położenie terenu na obszarze uzupełnienia zabudowy.

 

Obszary uzupełnienia zabudowy powinny zostać wyznaczone na precyzyjnie ustalonych zasadach wyznaczania wskazanych w rozporządzeniu w zbliżeniu do już istniejącej zabudowy. Ma to na celu umożliwienie wypełnienia luk między istniejącymi zabudowaniami, a jednocześnie ograniczenie rozlewania się zabudowy na inne tereny, w tym grunty rolnicze klas I–III. Warto również zwrócić uwagę na brak konieczności uzyskiwania zgody ministra właściwego do spraw rozwoju wsi na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych stanowiących użytki rolne klas I‒III na cele nierolnicze i nieleśne, jeśli będą one położone na obszarze uzupełnienia zabudowy (art. 7 ust. 2a ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych).


 

Zainteresował Cię ten temat, masz wątpliwości lub pytania, a może potrzebujesz profesjonalnego wsparcia? Zapraszamy do kontaktu - Sebastian Pięta, radca prawny, wspólnik w Kancelarii Drozd & Pięta.

Comments


bottom of page