top of page

ZGODA RADY NA ROZWIĄZANIE STOSUNKU PRACY Z RADNYM

  • Zdjęcie autora: Drozd & Pięta
    Drozd & Pięta
  • 19 gru 2024
  • 2 minut(y) czytania

Zaktualizowano: 6 sty

Radnym będącym członkami organu kolegialnego jednostki samorządu terytorialnego ustawodawca, w związku z pełnionym mandatem, zagwarantował pewnego rodzaju szczególną gwarancję stabilności zatrudnienia.

 

Zgodnie bowiem z art. 25 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody rady gminy, której jest członkiem. Rada gminy odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu (analogiczne regulacje zawierają przepisy art. 22 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym oraz art. 27 ust. 2 ustawy o samorządzie województwa). 

 

Zgoda rady na rozwiązanie stosunku pracy

Z przepisu tego wynika, że pracodawca radnego jeszcze przed złożeniem oświadczenia woli o rozwiązaniu stosunku pracy zobowiązany jest wystąpić do rady (sejmiku), której członkiem jest pracownik  będący jednocześnie radnym, w celu uzyskania zgody tego organu na dokonanie czynności rozwiązania stosunku pracy. Przyjmuje się, że konieczność uzyskania zgody pracodawcy na rozwiązanie z radnym stosunku pracy stanowi jeden ze środków zapewnienia radnemu swobodnej i nieskrępowanej możliwości wykonywania mandatu.

 

W konsekwencji powyższego, następuje ograniczenie swobody pracodawcy, w rozwiązaniu stosunku pracy z radnym bez wcześniejszego uzyskana zgody rady (sejmiku). Trzeba jednak mieć na uwadze, że ograniczenie to nie ma charakteru bezwzględnego. Zawsze bowiem należy uwzględniać sam cel tej regulacji, która ingeruje w istniejący między pracodawcą a radnym (pracownikiem) stosunek pracy. Celem tym nie jest udzielenie bezwarunkowej ochrony radnemu w zakresie jego uprawnień wynikających z przepisów prawa pracy, co pozbawiałoby pracodawcę możliwości rozwiązania lub zmiany istniejącego stosunku pracy z radnym.

 

W zakresie swobody rady (sejmiku) dotyczącej rozpatrywania wniosku pracodawcy o wyrażenie zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym będącym pracownikiem, zwrócenia uwagi wymaga, że na przestrzeni ostatnich lat, stanowiska judykatury podlegały ciągłym zmianom. W związku z czym, interpretacja przepisów dotyczących wymogu uzyskania zgody rady (sejmiku) nie była jednoznaczna. Z jednej bowiem strony przyjmowano, że rada (sejmik) posiada w tej kwestii szeroki zakres swobody. Z drugiej natomiast wskazywano na potrzebę ścisłej i ograniczonej wykładni tych przepisów.

 

Obecnie jednak dominującym poglądem jest, że podstawą do odmowy wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym mogą być jedynie te zdarzenia, które są związane z wykonywaniem przez radnego mandatu (tak NSA w wyroku z 3 grudnia 2021 r., III OSK 4443/21, z 31 maja 2021 r., III OSK 3615/21; z 20 grudnia 2022 r., III OSK 1450/21 i III OSK 1449/21, z 21 marca 2023 r., III OSK 2007/21).

 

Powyższe stanowisko przyjął WSA we Wrocławiu w niedawnym wyroku z dnia 23 października 2024 r. (IV SA/Wr 279/24), w którym wskazał - „(…) powołany przepis nie stanowi instrumentu ponadstandardowej ochrony stabilności zatrudnienia danej osoby tylko z tego tytułu, że ma ona status radnego. Przepis ten odczytywany być musi jako instytucja zapewniająca możliwość prawidłowego wykonywania mandatu przez radnego. W konsekwencji odmowa wyrażenia zgody będzie uzasadniona tylko w przypadku stwierdzenia ścisłego i bezpośredniego związku pomiędzy zamierzonym rozwiązaniem stosunku pracy, a wykonywaniem mandatu radnego.”. 

 

Podkreślenia wymaga, że przepisy dotyczące obowiązku uzyskania zgody rady (sejmiku) na rozwiązanie z radnym stosunku pracy, znajdą również zastosowanie w przypadku stosunku pracy z powołania, a także wypowiedzenia zmieniającego warunki pracy i płacy pracownika, będącego radnym.

 

Zainteresował Cię ten temat, masz wątpliwości lub pytania, a może potrzebujesz profesjonalnego wsparcia? Zapraszamy do kontaktu - Grzegorz Drozd, radca prawny, wspólnik w Kancelarii Drozd & Pięta.

Comments


Zawsze bądź na bieżąco...

Zapisz się, aby otrzymywać nasz newsletter.

Wszelkie treści zawarte na stronie mają charakter wyłącznie edukacyjno-informacyjny i nie stanowią porady prawnej. Stan prawny zamieszczanych treści jest aktualny na dzień ich udostępnienia na stronie. Drozd & Pięta Kancelaria Radców Prawnych s.c. z siedzibą we Wrocławiu nie ponoszą odpowiedzialności za wykorzystanie jakichkolwiek informacji zawartych na stronie bez wcześniejszej konsultacji prawnej z pracownikami Kancelarii.

Dziękujemy za subskrypcję!

Administratorem danych osobowych jest Drozd & Pięta Kancelaria Radców Prawnych s.c. z siedzibą we Wrocławiu. Wyrażając chęć subskrybowania Newslettera akceptujesz Regulamin Newslettera oraz zasady przetwarzania danych osobowych, określone w polityce prywatności.

© 2024 Drozd & Pięta. Powered and secured by Wix

bottom of page